Ugrás a fő tartalomra

Resident Evil 7: Biohazard

Fura viszonyom van a Resident Evil játékokkal. Az első három kimaradt, a negyedik résznél kapcsolódtam be, mellékszálakkal egyelőre nem foglalkoztam, és az ötödik rész tetszett eddig a legjobban. Igen, nem a negyedik (mert annak kastélyos, középső szakaszát nem nagyon tudtam hova tenni). Ideje volt, hogy a megújult hetest is kipróbáljuk, hiszen belső nézetet kapunk, új szereplőket, és valami egészen mást. Illetve mégsem lesz egészen más, hiszen itt is lesznek fura fejtörők (te is hatalmas bronzmedalionokkal zárod az otthonod, nem igaz?). De ezek az valóságot nélkülöző fejtörök már-már védjegyek, nem zavaróak egyáltalán.

Mit kezdtek viszont a fejlesztők a belső nézettel? Egészen sokat. Meg kell hagyni, sokkal zsigeribbé, átélhetőbbé vált ezáltal a rettegés. A játék elején kifejezetten félelmetes volt, ahogyan belülről lett átélhető a kiszolgáltatottságunk. Ez külső nézetben nem működött volna ennyire. Az egyetlen probléma, hogy az irányítás bizony még mindig nem megy flottul. Nem tudom, hogy ez még mindig tervezői dizájn a feszkó fokozása végett (ezzel védik a korábbi részeket irányíthatóság terén, de én ezt nem tudom elfogadni), vagy csak valahogy nem megy ez a fejlesztőknek, de ez itt sem jött össze. Például roppant nehézkes a célzás, a pontos lövés leadása, így inkább ha lehet elfutunk a szörnyik elől, mintsem megtisztítjuk tőlük a környéket. De nem ez a legnagyobb probléma. 

A probléma az, hogy itt egy tök jó játék, egy nagyon jól megújított belső nézettel, amitől tényleg sokkal közelibbé, átélhetővé vált a félelem és minden más borzongás, itt egy játék, amely tök jól megidéz más horrorokat (Texaszi láncfűrészes, Fűrész, stb.), de az istennek sem sikerül neki eltalálni az arányokat.

Igen, az arányokat. Mert minden jó pillanatra jut egy "na ne" már rész is. Például nagyon jó ötlet volt a Fűrész filmek szabadulószobás megoldásának megídézése, szintén tetszett, hogy a múlt egyes történéseit videókazettákat visszanézve tudjuk átélni és ezáltal megismerni. Nagyon jó, ahogyan ugyanott, de mégis a környezetből nem kilógóan kapunk eltérő helyszíneket. Vagy a rovarrá változott anyucival való harcra gondolva még mindig a feláll a szőr a kezemen (na, nem a félelemtől, inkább egyfajta iszonytól, kellemetlen érzéstől, amit nagyon ügyesen ér el a játék).

Viszont a mocsár repkedő bogarai már inkább idegesítők. Ahogyan apuci is, mert újra és újra visszatér, pedig számtalanszor legyőzzük, de csak nem akar megpusztulni (ez a főellenfelek elleni egyre epikusabbnak szánt "na még egy kör" már a hatodik részben is inkább nevetséges volt). Számomra a játéknak ez az erőltetett eleme inkább bosszantó volt. Sokat rombolt abból az atmoszférából, amit az elején a játék felépített. 

Ahogyan nem értem azt sem, miért kell túltolni a gusztustalanságot is. Borzongani fogunk tőle, rossz érzésünk lesz? Persze. De egy idő után a rengeteg mocsok, hányingerkeltő körítés olyan undorba fordul, ami már nem a látottaknak, hanem sokkal inkább a játéknak szól. Sokkal inkább kifelé lökdös abból a hangulatból, amibe berántott. (Szerintem az ok egyszerű. Belső védekezése ez az elmémnek, hiszen bekapcsol a figyú, ez csak egy játék, és bár a belső nézet pont a beleélést hivatott erősíteni, de magam egyre inkább kívülre helyezem, azaz külső szemlélővé válok. Már nem én nézek szét, hanem az általam irányított figura.) Éppen ezért kár, hogy ennyire arányt téveszt a játék. Mert nagyon erős potenciál volt benne.

Nálam egyértelműen ezek a túlzások voltak az okai annak, hogy az utolsó felvonás előtti döntési helyzetben már nem voltam kíváncsi arra, mi lett volna akkor, ha másképpen döntök. Pont elég volt úgy a végére jutni, hogy az egyik szálat követtem. Ráadásul ez a szál volt az, ahol megpróbálták megmagyarázni a korábbi őrületet is, megértetni mi is történt, mi miért volt. Így az addig összefüggéstelen elemek a helyére kerülnek. Hogy ez jó vagy rossz, nem tudom, most is vitatkozom magammal erről.

Összességében tehát egészen tök jó kis játék ez egyszeri végigjátszással. Egyszer mindenképpen érdemes volt végigjátszani, voltak benne nagyon jó, emlékezetes pillanatok. Kár (akárcsak a négyes epizódnál), hogy ezek az arányok nem voltak rendben.



Végigjátszás befejezése: 2020. december 05.
Végigjátszás hossza: 12 óra 41 perc

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Yakuza 4

Kezdjük azzal: Igen, a Yakuza széria ismét régi fényében ragyog. Na, ez persze elég fura kijelentés így, hiszen mihez és milyen fényhez viszonyítunk. Hiszen itt van nekünk ez a Remastered verzió, amely ugye közel sem olyan szép, mint például az első, de különös képen a második feljavított verziója. Igaz ezek esetében nem is egyszerű újrakeverésről volt szó, hiszen ott komolyabb átalakítások is érték a játékot. Ugyanakkor ez a rész mégis ragyog, mert a rossz játéknak közel sem mondható harmadik rész után ez az epizód ismét képes volt elvarázsolni, beszippantani. Ennek az újra ragyogásnak lehet, hogy két oka van. Az egyik mindenképpen a történet, amely ismételten kellőképpen fordulatos, izgalmas, és bár a végére talán már túl is csavarták azt ami csavarható, mégis folyamatosan izgalomban tart. Mármint a fő történet szál… meg a többi is. Ugyanis ismét rettentő sok jól megírt mellékküldetést kapunk, amelyek sokszor egymásra épülnek, és elvégzésük nem egy komplex történetté áll össze. Bizon...

Spyro Reignited Trilogy

Amikor először láttam videókat a játékról, nekem már akkor megtetszett a játék. Mindenképpen szerettem volna kipróbálni. Mondom ezt úgy, hogy soha nem játszottam még Spyro játékkal, nem is ismertem ezt a szériát, és igazán nem is volt soha a fókuszban nálam. Aztán jöttek a hírek, hogy felújították. Mivel fogalmam sem volt mit újítottak fel, rám csak a játék kinézete hatott. Egyszerűen elvarázsolt az a mesebeli világ, amelyben egy nagyon bájos kissárkány kóricál, ugrál, tüzet fúj. Azaz egy cuki platformerről beszélünk. Cuki platformer, tehát nem csoda, hogy korábban nem is hallottam róla. Miért? Mert cuki és platformer. Egyik sem volt az én világom régen. Amikor elindítottam a nagyobbik lányom meglátta, és közölte, apa miért játszol babás játékkal? Na, valahogy pont így kategorizálható lett volna nálam is ifjabb koromban. Ugyan a platformerek terén azóta sem lettem ügyesebb, de lettek gyermekeim, és a cuki jelző nagyobb jelentőséget kapott. Hiszen fontos szempont lett a játékok terén az...

Deus Ex: Human Revolution

Szégyen, nem szégyen, de nem játszottam a korábbi Deus Ex játékokkal. Mármint úgy valójában. Ugyanis még a legelsőt próbáltam futtatni (akkor még) PC-n, de mivel minden grafikai beállítást levéve is szaggatott az akkori masinámon, ráadásul az akciósabb FPS-ekhez szokott fejemnek ez a lopakodós, RPG-esített valami elég idegen volt. Különösen, hogy számomra az RPG valahogy mindig a sárkányosabb vonal volt, és nem a fémesített cyberpunk.  Na, de ha már megvan Xbox-on akkor illene mégiscsak kipróbálni. Bele is vágtam, és az egész olyan nyögvenyelős volt. Valahogy másra számítottam… nem is tudom… talán egy egyszerű sztori orientált lopakodósabb lövöldére.  Aztán egyszer csak elkezdtem felvenni a fonalat. Egyre jobban vártam, hogy folytassam a játékot. Egyre inkább ráéreztem, hogy ez bizony egy komplexebb dolog lesz (na nem túl bonyolult, csak összetettebb a vártnál). És a játék kezdte megszerettetni magát velem, olyannyira, hogy végül egyszerűen imádtam.  Na, nem minden elemét...