Ugrás a fő tartalomra

Resident Evil 7: Biohazard

Fura viszonyom van a Resident Evil játékokkal. Az első három kimaradt, a negyedik résznél kapcsolódtam be, mellékszálakkal egyelőre nem foglalkoztam, és az ötödik rész tetszett eddig a legjobban. Igen, nem a negyedik (mert annak kastélyos, középső szakaszát nem nagyon tudtam hova tenni). Ideje volt, hogy a megújult hetest is kipróbáljuk, hiszen belső nézetet kapunk, új szereplőket, és valami egészen mást. Illetve mégsem lesz egészen más, hiszen itt is lesznek fura fejtörők (te is hatalmas bronzmedalionokkal zárod az otthonod, nem igaz?). De ezek az valóságot nélkülöző fejtörök már-már védjegyek, nem zavaróak egyáltalán.

Mit kezdtek viszont a fejlesztők a belső nézettel? Egészen sokat. Meg kell hagyni, sokkal zsigeribbé, átélhetőbbé vált ezáltal a rettegés. A játék elején kifejezetten félelmetes volt, ahogyan belülről lett átélhető a kiszolgáltatottságunk. Ez külső nézetben nem működött volna ennyire. Az egyetlen probléma, hogy az irányítás bizony még mindig nem megy flottul. Nem tudom, hogy ez még mindig tervezői dizájn a feszkó fokozása végett (ezzel védik a korábbi részeket irányíthatóság terén, de én ezt nem tudom elfogadni), vagy csak valahogy nem megy ez a fejlesztőknek, de ez itt sem jött össze. Például roppant nehézkes a célzás, a pontos lövés leadása, így inkább ha lehet elfutunk a szörnyik elől, mintsem megtisztítjuk tőlük a környéket. De nem ez a legnagyobb probléma. 

A probléma az, hogy itt egy tök jó játék, egy nagyon jól megújított belső nézettel, amitől tényleg sokkal közelibbé, átélhetővé vált a félelem és minden más borzongás, itt egy játék, amely tök jól megidéz más horrorokat (Texaszi láncfűrészes, Fűrész, stb.), de az istennek sem sikerül neki eltalálni az arányokat.

Igen, az arányokat. Mert minden jó pillanatra jut egy "na ne" már rész is. Például nagyon jó ötlet volt a Fűrész filmek szabadulószobás megoldásának megídézése, szintén tetszett, hogy a múlt egyes történéseit videókazettákat visszanézve tudjuk átélni és ezáltal megismerni. Nagyon jó, ahogyan ugyanott, de mégis a környezetből nem kilógóan kapunk eltérő helyszíneket. Vagy a rovarrá változott anyucival való harcra gondolva még mindig a feláll a szőr a kezemen (na, nem a félelemtől, inkább egyfajta iszonytól, kellemetlen érzéstől, amit nagyon ügyesen ér el a játék).

Viszont a mocsár repkedő bogarai már inkább idegesítők. Ahogyan apuci is, mert újra és újra visszatér, pedig számtalanszor legyőzzük, de csak nem akar megpusztulni (ez a főellenfelek elleni egyre epikusabbnak szánt "na még egy kör" már a hatodik részben is inkább nevetséges volt). Számomra a játéknak ez az erőltetett eleme inkább bosszantó volt. Sokat rombolt abból az atmoszférából, amit az elején a játék felépített. 

Ahogyan nem értem azt sem, miért kell túltolni a gusztustalanságot is. Borzongani fogunk tőle, rossz érzésünk lesz? Persze. De egy idő után a rengeteg mocsok, hányingerkeltő körítés olyan undorba fordul, ami már nem a látottaknak, hanem sokkal inkább a játéknak szól. Sokkal inkább kifelé lökdös abból a hangulatból, amibe berántott. (Szerintem az ok egyszerű. Belső védekezése ez az elmémnek, hiszen bekapcsol a figyú, ez csak egy játék, és bár a belső nézet pont a beleélést hivatott erősíteni, de magam egyre inkább kívülre helyezem, azaz külső szemlélővé válok. Már nem én nézek szét, hanem az általam irányított figura.) Éppen ezért kár, hogy ennyire arányt téveszt a játék. Mert nagyon erős potenciál volt benne.

Nálam egyértelműen ezek a túlzások voltak az okai annak, hogy az utolsó felvonás előtti döntési helyzetben már nem voltam kíváncsi arra, mi lett volna akkor, ha másképpen döntök. Pont elég volt úgy a végére jutni, hogy az egyik szálat követtem. Ráadásul ez a szál volt az, ahol megpróbálták megmagyarázni a korábbi őrületet is, megértetni mi is történt, mi miért volt. Így az addig összefüggéstelen elemek a helyére kerülnek. Hogy ez jó vagy rossz, nem tudom, most is vitatkozom magammal erről.

Összességében tehát egészen tök jó kis játék ez egyszeri végigjátszással. Egyszer mindenképpen érdemes volt végigjátszani, voltak benne nagyon jó, emlékezetes pillanatok. Kár (akárcsak a négyes epizódnál), hogy ezek az arányok nem voltak rendben.



Végigjátszás befejezése: 2020. december 05.
Végigjátszás hossza: 12 óra 41 perc

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Star Wars Jedi: Fallen Order

A Star Wars újra berobbant a mozikban és a tévé képernyőjén is. Az, hogy ez a robbanás milyen lett… (Nem, nem, nem. Az SW9, nem, és beleállok, de az SW8 nekem igen.) Ennek ellenére sajnos játékok terén nem lettünk elkényeztetve. Aztán jött Fallen Order, és mint élve a közhelyes mondással a sivatagról, meg az utazóról és a vízről, no meg persze az ebben a hármasban fennálló kapcsolatrendszerről, nos, nagyon örült mindenki neki, és ebben a szomjazó helyzetben talán pozitívabban is fogadta mindenki, mint amit érdemelne. Na, jó. Ez tényleg egy jó játék. Ismétlem, jó. A jó pedig ugye az általunk megszokott ötös skálákon egyel a vége előtt van. És miért csak, jó? Hámozzuk le róla a messzi messzi galaxis körítést, és mit fogunk találni, egy jól működő TPS-t, viszonylag nyílt világgal, egyszerű fejlődési rendszerrel és egy olyan harcrendszerrel, amellyel nekem nem nagyon sikerült megbarátkoznom. Ez utóbbinál pedig nem az a baj, hogy nem egy vadul kattintgatós rendszerrel van dolgunk, hanem egy

Marvel's Avengers

Hogy mi a baj a Marvel Avengers-el? Talán az, hogy olyan játékot akartak csinálni amivel maguk sem tudtak azonosulni. Ugyanis a játék kampánya történet ügyileg még érdekes is lehetne. Irányíthatunk mindenféle szuperhőst, mindegyiknek megvan a maga erőssége, amelyeket aztán lehet tápolni egy küldetésrendszeren keresztül, ami már a későbbi utóéletnek készült, de éppen ezért az egész átláthatatlan, nehezen kezelhető, és elviszi a fókuszt attól, amit tényleg jó lett volna: egy történetorientált akciójátékról TPS nézetben. Kapunk ehelyett egy ütöm vágom tápolós játékot, ahol bizony számos ütöm vágom rész nem annyira élvezetes, különösen, ha nem lányokkal vagyunk vagy repkedni próbálunk, ugyanis nagyon gyorsan káoszba fullad minden és egyáltalán nem látjuk át mit kellene pontosan csinálnunk. De ez még nem is lenne olyan nagy baj, ha a történet közben nem kényszerítene a játék bele véletlenszerűen generált pályákba, amelyek unalmasak, és csak azt a célt szolgálják, hogy húzzák az időt, és lép

The Last Ninja

Néha nagyon durva szembesülni a múlttal. Mármint a múlt szép emlékeivel. Mert mire vetemedtem? Kedvem támadt nosztalgiázni. Na, de nem úgy pár tíz évet, hanem rögtön sokat. Így került a gépre egy C64 emulátor, és mi az, ami ilyenkor gyorsan kipróbálásra kerül? Hát persze, hogy az utolsó nindzsa. Ez volt az egyik olyan játék, amelyet éveken keresztül tartó kazettás létem alatt csak néztem másoknál, milyen jó is lenne. Sajnos kazettás verzióban nem adatott meg, hogy egy jól működő változat a mágnesszalagjaimra kerüljön. Aztán, amikor végül lett szép nagy floppy lejátszóm, hát be is szereztem, de előbb valahogy a második részt találtam meg, és csak később az elsőt. Így részletes emlékeim ezzel kapcsolatosan nem nagyon maradtak, leginkább annyi, hogy valami vagány dolog volt a jó öreg Commodore gépen. Be kell vallanom, jobb lett volna nem piszkálni az emlékeket ezen első verzió kapcsán… Lehet én öregedtem meg, vagy a játékipar változott, de ez a játék mai szemmel nagyon sok kérdést, de leg