Ugrás a fő tartalomra

The Great Giana Sisters

Vajon mit tudott a kilencvenes évek elején egy kissrác az újpesti lakótelep 8. emeletén arról, mi az a Mario? Körülbelül annyit, hogy van egy világhírű bajszos, pirosruhás vízszerelő, aki balról jobbra ugrál a képernyőn, képes lefejelni kockaakadályokat, amikből valami pontot érő ugrik elő, és a szembe jövő lényekre ráugorva kilapítja azokat. Na, pont ugyanezt tudta The Great Giana Sisters is, csak az futott a kissrác C64 komputerén. Oké, rendben, a főszereplő itt nem bajszos, nem piros ruhás és nem vízszerelő, hanem egy torzonborz hajú lány, de hát ez irányítható a joystickommal, és ott van a junoszt képernyőjén, míg a másik csak valami legenda a drága nyugatról.

Talán mindebből is kiderül nagyon szép emléket ápolok a játékról, nem véletlen, hogy az újragondolt változatot immár Xbox-on végig is játszottam, és elég kellemesen szórakoztam. Persze, minek vannak az emulátorok, ha nem azért, hogy amikor a nosztalgikus érzések megjelentek akkor az érzések által született vágyat ki tudjuk elégíteni.

Már az első pályán beindult a nosztalgia, de ezerrel. Egymást követték azok a pályák, amelyekről egy-egy helyszín bevillant a múltból, és mosolygott az ember a monitor előtt, hogy hé, erre emlékszem. Ilyen például az a jelenet, amikor a pályán kifejeljük a legfelső téglakockát, és kvázi kiugorva a pályából az egésznek a tetején végig rohanunk. Elmondhatom, hogy az élményeim a régiek voltak, még akkor is, ha a billentyűzet gombjaival játszva biztosan nem ugyanazokkal a kihívásokkal szembesültem, mint a botkormányt rángatva.

Persze mai szemmel már látom, hogy mit lehetne negatívumként felhozni. Például, hogy viszonylag kevés pályaelemből épül fel a játék. Kinti-benti helyszínek váltják egymást, és a blokkok amelyekből összerakták a pályákat nem túl sokfélék. Nincs meg a grafikai összehang az egyes lények, elemek között. Maguk a főellenfelek is unalmasak lehetnek, hiszen először nagyon menő a repkedő sárkánygyík, de többedszer feltűnve már lehet, hogy uncsi. Az zene is önismétlő. Ellenben roppant stílusos, azonnal kötjük a játékhoz. A pályatervezés pedig, nos, egyes esetekben a miként legyen minél szivatósabb szellemben született. Ugyanakkor nem mindig az lesz a szivatós, amit annak terveztek, van, hogy a lényeket mozgató scriptek véletlen összjátéka sokkal komolyabb bajokat okoz. Ezt szerintem komolyabb teszteléssel ma már kiküszöbölik, de ugye ebben az időben ez számunkra C64-eseknek tök alap volt. Főleg örökélettel játszva.

Na, de ha a mai szemem ennyi szemöldökemelést lenne képes véghez vinni, akkor miért érzem azt mégis, hogy nagyon jól szórakoztam a teljes végigjátszás alatt? Mert az egész összeáll, valahogy mégis működik. Lehet, hogy mások ezt csak nosztalgiának vélnék, és biztos ezerrel benne is van, de én nagyon élvtetem ezt a pár óra időutazást, és bár sohase játszottam Mario játékkal, de számomra mégiscsak ez a C64 Mario-ja, vagy valami hasonló (és igen, tökéletesen megértem Stöki érzéseit a játékkal kapcsolatosan)

 


Végigjátszás befejezése: 2021. január 14.
Végigjátszás hossza: 1 óra 25 perc

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Yakuza 4

Kezdjük azzal: Igen, a Yakuza széria ismét régi fényében ragyog. Na, ez persze elég fura kijelentés így, hiszen mihez és milyen fényhez viszonyítunk. Hiszen itt van nekünk ez a Remastered verzió, amely ugye közel sem olyan szép, mint például az első, de különös képen a második feljavított verziója. Igaz ezek esetében nem is egyszerű újrakeverésről volt szó, hiszen ott komolyabb átalakítások is érték a játékot. Ugyanakkor ez a rész mégis ragyog, mert a rossz játéknak közel sem mondható harmadik rész után ez az epizód ismét képes volt elvarázsolni, beszippantani. Ennek az újra ragyogásnak lehet, hogy két oka van. Az egyik mindenképpen a történet, amely ismételten kellőképpen fordulatos, izgalmas, és bár a végére talán már túl is csavarták azt ami csavarható, mégis folyamatosan izgalomban tart. Mármint a fő történet szál… meg a többi is. Ugyanis ismét rettentő sok jól megírt mellékküldetést kapunk, amelyek sokszor egymásra épülnek, és elvégzésük nem egy komplex történetté áll össze. Bizon...

Spyro Reignited Trilogy

Amikor először láttam videókat a játékról, nekem már akkor megtetszett a játék. Mindenképpen szerettem volna kipróbálni. Mondom ezt úgy, hogy soha nem játszottam még Spyro játékkal, nem is ismertem ezt a szériát, és igazán nem is volt soha a fókuszban nálam. Aztán jöttek a hírek, hogy felújították. Mivel fogalmam sem volt mit újítottak fel, rám csak a játék kinézete hatott. Egyszerűen elvarázsolt az a mesebeli világ, amelyben egy nagyon bájos kissárkány kóricál, ugrál, tüzet fúj. Azaz egy cuki platformerről beszélünk. Cuki platformer, tehát nem csoda, hogy korábban nem is hallottam róla. Miért? Mert cuki és platformer. Egyik sem volt az én világom régen. Amikor elindítottam a nagyobbik lányom meglátta, és közölte, apa miért játszol babás játékkal? Na, valahogy pont így kategorizálható lett volna nálam is ifjabb koromban. Ugyan a platformerek terén azóta sem lettem ügyesebb, de lettek gyermekeim, és a cuki jelző nagyobb jelentőséget kapott. Hiszen fontos szempont lett a játékok terén az...

Deus Ex: Human Revolution

Szégyen, nem szégyen, de nem játszottam a korábbi Deus Ex játékokkal. Mármint úgy valójában. Ugyanis még a legelsőt próbáltam futtatni (akkor még) PC-n, de mivel minden grafikai beállítást levéve is szaggatott az akkori masinámon, ráadásul az akciósabb FPS-ekhez szokott fejemnek ez a lopakodós, RPG-esített valami elég idegen volt. Különösen, hogy számomra az RPG valahogy mindig a sárkányosabb vonal volt, és nem a fémesített cyberpunk.  Na, de ha már megvan Xbox-on akkor illene mégiscsak kipróbálni. Bele is vágtam, és az egész olyan nyögvenyelős volt. Valahogy másra számítottam… nem is tudom… talán egy egyszerű sztori orientált lopakodósabb lövöldére.  Aztán egyszer csak elkezdtem felvenni a fonalat. Egyre jobban vártam, hogy folytassam a játékot. Egyre inkább ráéreztem, hogy ez bizony egy komplexebb dolog lesz (na nem túl bonyolult, csak összetettebb a vártnál). És a játék kezdte megszerettetni magát velem, olyannyira, hogy végül egyszerűen imádtam.  Na, nem minden elemét...