Ugrás a fő tartalomra

Psychonauts

Hányszor, de hányszor hallottam az IDDQD podcastban, hogy mekkora játék ez. Ideje volt hát, hogy kipróbáljam, hiszen attól, hogy 2005-ös a kiadás, attól, hogy még az első Xbox-ra jelent meg, mint játék lehet, hogy tényleg *********** jó (a csillag szabadon behelyettessíthető). Nos, megvolt, kipróbáltam, végigvittem, és….

Igen, Stöki, tényleg nagyon jó játék. Ugyanakkor hozzá kell tennem, hogy a játék végső pályája (igen, a cirkusz), nos ott érződik igazán, hogy miért is vannak Grathnek fenntartásai.

Most, hogy így kiszólogattam az egyik kedvenc újságíróimnak (basszus, ez egyre nyálasabb lesz), térjünk is rá a lényegre, nekem milyen volt a pszichonautává válni. (bár a fentiekben végül is már leírtam)

Szóval van ez a tábor, ahol az elmebajnokokat képzik, ahol megtanulhatjuk a mások elmélyében való mászkálást, és bizergálást. Itt leszünk mi is ifjú tanoncok, aztán lesz nagy baj, mindenki agyhalottá válik, eljutunk egy elmegyógyintézetbe, sőt egy óriási szörnyhal fejében is teszünk Godzilla módjára kirándulást. Nincs is értelme leírni a történet részleteit, mert egyrészt annyira meseszerű, másrészt rémisztő, abszurd, kifacsart. És pont ez benne a jó. Már ha szeretjük mondjuk például a Tim Burton féle (stopmotion) filmeket. Mert a képi világ nekem leginkább arra hajazott, és bizony én szeretem. (Jó, oké, a képi világ sokakat elrémíthet)

Ami viszont tényleg zseniális, az a kreatív elme szabadjára engedése a játékterek megalkotása során. 

Alapvetően egy platformer játékkal van dolgunk, azaz sokat kell ugrálnunk, lehetőleg jól időzítetten, de (az utolsó pályát leszámítva) ez inkább csak egyfajta alapot ad a játéknak. Ugyanis minden meglátogatott elme eltér a többitől, és nem csak dizájnjában, hanem az ott elvégzendő feladatok terén is. Azaz nem csak az adott elmebajhoz igazított grafikai átrajzolásról van szó, hanem maga a játékmenetben is van mindig valami változás. Hol egy színházi előadásban veszünk részt, hol egy paranoid elmében nyomozunk, hol egy valódi kockaagyban oldunk meg feladatokat, hol egy hexastratégiai táblán kell az ellent legyőznünk, hol pedig a már említett óriásszörnyként robogunk végig egy városon. És ez csak pár példa abból ami hirtelen beugrott. Rettentő kreativitás mutatkozik meg mindenütt. Sok helyen mondhatjuk ugyanazt csináljuk és mégsem. 

A pályamegjelenítés pedig gyönyörűen alkalmazkodik, teljes összhangban van a mechanikával. Kár, hogy ez a mechanika néha megbicsaklik. Sajnos pont a platformer részek tudnak nagyon bosszantóak lenni, ugyanis az irányítás valahogy nem úgy reagál, ahogyan azt szeretnénk. Nem elég pontos, késlekedik, stb. 

Bár magam nem vagyok jó a platformer játékokban, de ami az utolsó pályán ért, na, ott sok káromkodás elhangzott, mert egyszerűen azt éreztem, az irányított főhősöm nem azt vagy nem akkor csinálja azt, amikor én a kontrolleren keresztül megkérem. Persze ezeken túl is volt pár bosszantó játéktervezői döntés, amely ma már szerintem nem jelenne meg, de ezek inkább csak kényelmetlenséget okoztak (Ilyen pl. a tárgyhasználat módja). Összességében ezek nem rontottak az élményen, el lehet nézni ezeket egy ilyen régi játéknak. (Zárójelben azt is megjegyzem, hogy Nier:Automata után ez volt a második játék amelyben bosszantott, hogy van hova fejlődni még angolból, mert a poénok zöme így kevésbé jött át, de így is volt bőven lehetőségem nevetni.)


Végigjátszás befejezése: 2021. november 01.
Végigjátszás hossza: 23 óra 15 perc

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Spyro Reignited Trilogy

Amikor először láttam videókat a játékról, nekem már akkor megtetszett a játék. Mindenképpen szerettem volna kipróbálni. Mondom ezt úgy, hogy soha nem játszottam még Spyro játékkal, nem is ismertem ezt a szériát, és igazán nem is volt soha a fókuszban nálam. Aztán jöttek a hírek, hogy felújították. Mivel fogalmam sem volt mit újítottak fel, rám csak a játék kinézete hatott. Egyszerűen elvarázsolt az a mesebeli világ, amelyben egy nagyon bájos kissárkány kóricál, ugrál, tüzet fúj. Azaz egy cuki platformerről beszélünk. Cuki platformer, tehát nem csoda, hogy korábban nem is hallottam róla. Miért? Mert cuki és platformer. Egyik sem volt az én világom régen. Amikor elindítottam a nagyobbik lányom meglátta, és közölte, apa miért játszol babás játékkal? Na, valahogy pont így kategorizálható lett volna nálam is ifjabb koromban. Ugyan a platformerek terén azóta sem lettem ügyesebb, de lettek gyermekeim, és a cuki jelző nagyobb jelentőséget kapott. Hiszen fontos szempont lett a játékok terén az...

Yakuza 4

Kezdjük azzal: Igen, a Yakuza széria ismét régi fényében ragyog. Na, ez persze elég fura kijelentés így, hiszen mihez és milyen fényhez viszonyítunk. Hiszen itt van nekünk ez a Remastered verzió, amely ugye közel sem olyan szép, mint például az első, de különös képen a második feljavított verziója. Igaz ezek esetében nem is egyszerű újrakeverésről volt szó, hiszen ott komolyabb átalakítások is érték a játékot. Ugyanakkor ez a rész mégis ragyog, mert a rossz játéknak közel sem mondható harmadik rész után ez az epizód ismét képes volt elvarázsolni, beszippantani. Ennek az újra ragyogásnak lehet, hogy két oka van. Az egyik mindenképpen a történet, amely ismételten kellőképpen fordulatos, izgalmas, és bár a végére talán már túl is csavarták azt ami csavarható, mégis folyamatosan izgalomban tart. Mármint a fő történet szál… meg a többi is. Ugyanis ismét rettentő sok jól megírt mellékküldetést kapunk, amelyek sokszor egymásra épülnek, és elvégzésük nem egy komplex történetté áll össze. Bizon...

Diablo II: Resurrected

Mit lehet csinálni a nosztalgiával?  Meg kell lovagolni.  Jó emlék a Diablo 2?  Naná, hogy az.  Igaz, azóta többször próbáltam az eredetit végigjátszani, de nem sikerült, pedig abból a korból ez az egyik olyan játék, ami megvolt eredetiben. Aztán nem is olyan régen készült egy felújítás belőle. Nosza, fel is ültem arra a lóra, és hagytam, hogy a nosztalgia magával ragadjon egy végigjátszás erejéig, azaz 1 karakterrel kergettem a vándort és legyőztem a démoni testvéreket. (Annak idején barbárral és PC-n, most viszont nekromantával és Xbox-on). Vitt is az a ló rendesen. Ugyanis a játék eszméletlenül szép grafikai tuningot kapott. Úgy maradt autentikus, hogy közben a korábbi SVGA grafika újra lett rajzolva, nem egyszerűen csak fel lett skálázva. Ennek köszönhetően ma már nem egy szörny pontos anatómiája kivehetővé vált. Ami annak idején csak egy pixelhalmaz volt, most részleteiben elevenedik meg előttünk. Természetesen mindehhez szép új fények és effektek is járnak, így...