Ugrás a fő tartalomra

BioShock

Tudom, tudom. A BioShock-ra azt kell mondani, hogy egy nagyszerű játék. De szerintem sajnos 2022-ben már nem annyira. A nem annyira oka pedig nagyon egyszerű. Mindaz, amiben a játék újított annak idején, már nem annyira új. Mellette pedig nagyon más már nem maradt, ami kiemelné a többi FPS-ből. Persze, most majd mindenki azt fogja mondani, hogy de hát Rapture világa briliáns, hogy lenyűgöző, hogy… szóval itt még hosszan ecseteli majd mindenki, milyen, és még igazat is fogok adni nekik, mert tényleg elképesztő az a környezet, amibe belehelyeznek a készítők minket, és tényleg nagyon egyedi az egész játék atmoszférája.

De vajon mindez elegendő-e ahhoz, hogy az élmény szót csupa nagybetűvel írjuk a játékkal egyenlőségjellel összekötve.

Nálam sajnos nem volt elég. Nem volt elég, ugyanis magával a játékmenettel voltak gondjaim. Nehézkes és nyögvenyelős volt. Nem árulok el nagy titkot, ha már most megjegyzem, hogy ezen a téren a későbbi epizódok nagyon sokat fejlődtek.

Vegyük rögtön az elején azt, hogy milyen az akció. Nem jó. Nem jó akciózni. Nehézkes, nem kézreálló. A célzás nem pontos, akadozó.

Persze minek célozni, ha van egy tök jó varázsrendszer. A speciális képességek bevezetése nagyon nagy dobás lehetett a játék eredeti megjelenésekor. Különösen, hogy ezek a képességek egy részével adott helyeken a környezettel is interakcióba kerülhetünk. És ez papíron jól is hangzik. A valóság azonban az, hogy ez a funkció nem áll kézre. Mármint a képességek használata. Ugyanis döntenünk kell, hogy vagy lövünk, vagy speckózunk. A váltás pedig több másodperces üresjárattal jár. Ez persze fokozhatja a feszültséget egy-egy pergő akció alatt, de az igazság az, hogy sokszor inkább frusztrációt okoz. A frusztrált játékosnál pedig (jelen esetben a frusztrált játékos én vagyok) a játék élmény faktora jelentősen csökken.

Persze ezeket nehézségeket még el is nézném, hiszen egy régi játék esetében mondhatjuk, belefér. Viszont a bug-okat már nem tudom elnézni. Különösen azokat, amelyeket befolyással bírnak a játékmenetre, amelyek megakadályozzák a továbbjutást, és azokat, amelyek fognak és egyszerűen kivágnak a programból. Na, az igazi frusztrációt ezek okozták.

Ugyanakkor a sok negatívum mellett azt tényleg el kell ismerni, hogy a játék körítése páratlan. A pályák felépítése érdekes, izgalmas, és nem utolsó sorban változatos. És talán pont ez a Bioshock óriási ereje, hogy minden hibája ellenére még mindig, a megjelenést követően több mint tíz évvel később is tud szórakoztató lenni. Mert lehet, hogy vannak hibái, és vannak dolgok, amik nagyszerű ötletek, csak a megvalósításkor nem sikerült ezeket tökéletesre csiszolni, de a játékra odafigyeltek. Látszik rajta, hogy gondosan készítették, olyannyira, ahogy még sok másik mai játékot sem készítenek.


Végigjátszás befejezése: 2022. május 02.
Végigjátszás hossza: 21 óra 14 perc

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Yakuza 4

Kezdjük azzal: Igen, a Yakuza széria ismét régi fényében ragyog. Na, ez persze elég fura kijelentés így, hiszen mihez és milyen fényhez viszonyítunk. Hiszen itt van nekünk ez a Remastered verzió, amely ugye közel sem olyan szép, mint például az első, de különös képen a második feljavított verziója. Igaz ezek esetében nem is egyszerű újrakeverésről volt szó, hiszen ott komolyabb átalakítások is érték a játékot. Ugyanakkor ez a rész mégis ragyog, mert a rossz játéknak közel sem mondható harmadik rész után ez az epizód ismét képes volt elvarázsolni, beszippantani. Ennek az újra ragyogásnak lehet, hogy két oka van. Az egyik mindenképpen a történet, amely ismételten kellőképpen fordulatos, izgalmas, és bár a végére talán már túl is csavarták azt ami csavarható, mégis folyamatosan izgalomban tart. Mármint a fő történet szál… meg a többi is. Ugyanis ismét rettentő sok jól megírt mellékküldetést kapunk, amelyek sokszor egymásra épülnek, és elvégzésük nem egy komplex történetté áll össze. Bizon...

Spyro Reignited Trilogy

Amikor először láttam videókat a játékról, nekem már akkor megtetszett a játék. Mindenképpen szerettem volna kipróbálni. Mondom ezt úgy, hogy soha nem játszottam még Spyro játékkal, nem is ismertem ezt a szériát, és igazán nem is volt soha a fókuszban nálam. Aztán jöttek a hírek, hogy felújították. Mivel fogalmam sem volt mit újítottak fel, rám csak a játék kinézete hatott. Egyszerűen elvarázsolt az a mesebeli világ, amelyben egy nagyon bájos kissárkány kóricál, ugrál, tüzet fúj. Azaz egy cuki platformerről beszélünk. Cuki platformer, tehát nem csoda, hogy korábban nem is hallottam róla. Miért? Mert cuki és platformer. Egyik sem volt az én világom régen. Amikor elindítottam a nagyobbik lányom meglátta, és közölte, apa miért játszol babás játékkal? Na, valahogy pont így kategorizálható lett volna nálam is ifjabb koromban. Ugyan a platformerek terén azóta sem lettem ügyesebb, de lettek gyermekeim, és a cuki jelző nagyobb jelentőséget kapott. Hiszen fontos szempont lett a játékok terén az...

Deus Ex: Human Revolution

Szégyen, nem szégyen, de nem játszottam a korábbi Deus Ex játékokkal. Mármint úgy valójában. Ugyanis még a legelsőt próbáltam futtatni (akkor még) PC-n, de mivel minden grafikai beállítást levéve is szaggatott az akkori masinámon, ráadásul az akciósabb FPS-ekhez szokott fejemnek ez a lopakodós, RPG-esített valami elég idegen volt. Különösen, hogy számomra az RPG valahogy mindig a sárkányosabb vonal volt, és nem a fémesített cyberpunk.  Na, de ha már megvan Xbox-on akkor illene mégiscsak kipróbálni. Bele is vágtam, és az egész olyan nyögvenyelős volt. Valahogy másra számítottam… nem is tudom… talán egy egyszerű sztori orientált lopakodósabb lövöldére.  Aztán egyszer csak elkezdtem felvenni a fonalat. Egyre jobban vártam, hogy folytassam a játékot. Egyre inkább ráéreztem, hogy ez bizony egy komplexebb dolog lesz (na nem túl bonyolult, csak összetettebb a vártnál). És a játék kezdte megszerettetni magát velem, olyannyira, hogy végül egyszerűen imádtam.  Na, nem minden elemét...